Saturday, May 9, 2015

NOTHING TO RUSH. BE HAPPY

reading back my old entries make me wanna throw up badly. lawak sangat. what was im thinking huh? biasa lah, as u get older, u'll find things that u've did before was soo beyond unbelievable-NOT-you lol .. even entry ni pun kalau aku panjang umur untuk baca semula bila umur aku 60 tahun i will still laugh reading it. i bet for sure.

actually bila kau dah melangkah (i mean hampir melangkah 24 tahun) kau akan mula rasa cuak or sesuatu perasaan yang susah kau nak jelas kan.Nak kata rasa tua, mcm zalim sgt pada diri. haha ! tapi agak something lah dgn angka 24 ni. yelah dah nak dekat suku abad ( betul tak? fail maths)

bila kita sebut 24 tahun ni, aku berangan i'll achieve quite a lot of things that i wish/ love to do. tapi umur 24 tahun ni, i think i still haven't achieved anything yet. haha "biasalah, budak medik" orang2 cakap.  well, xpe lah. aku takde kereta, belum berkahwin, rumah pun xde. ada laptop yang berusia 5 lebih tahun ni je. lol orang2 lain senang, parents bagi je apa2 yang diorg nak. hehe eh aku bukan tak bersyukur.. aku ok je, in my humble opinion, "nothing to rush maa" duit xde, kerja part time.. kereta xde, learn how to use public transport.. takde duit nak jalan2 europe, go backpacking in Malaysia . asal jangan susah kan mak bapak kau je.

Alhamdulillah, aku happy bila aku bercuti balik malaysia, aku akan go looking for some part time job. actually jenis suka cari part time job dari zaman ting 3 lagi. ive worked in hotels, promoter baju,a kitchen helper, waitress, buka gerai burger, gerai nasi lemak with kuih muih. i really enjoyed my time working. haha. liat nak pergi kerja, tapi kalau dah kerja jenis workaholic. mak aku cakap. bukan aku cakap. macam seronok sangat je ey? boleh lah.. setiap pekerjaan yang aku buat tu, pengalaman nya berbeza2.
kau akan dapat ramai kawan baru (xkisah lah dari remaja hingga makcik2), dari situ, kau boleh kenal perangai org x kisah lah ape background sekali pun. dan kebnyakan nya banyak mengajar kita untuk lebih memahami apa itu kehidupan dan menghargai apa yang kita ada. plus kau dapat praktik kan apa2 sistem company/hotel/kedai makanan yg dipraktik kan, so somewhat bila dkt rumah u know better how to organized ur kitchen, your room, your store etc. bapak aku sendiri impress dgn cara aku lipat kain after aku jadi promoter baju and how aku boleh ter OCD bila tengok orang lipat baju tak simetri lol ni baru satu contoh

banyak sangat sebenarnya benefits. kadang kau bekerja dengan orang kau akan tersentuh dengan apa pengalaman yang dia dah lalui/tak minta di lalui, terkadang juga, ada orang yang ter-aspirasi dengan kau juga, so win-win lah. kau belajar dari orang tu, orang tu pun belajar something dari kita.

tapi satu benda yang best, bila kau buat kerja2 bawahan ni, kau akan nampak orang2 atasan yang kaki kipas, suka di kipas, treat kroni2 shj and akan layan kau elok2 bila kau anak somebody/if youre somebody.. hmm aku tak suka orang mcm ni. and aku tak pernah kisah pun dengan jawatan kau, if you treat people the way they should be treated then ive got nothing against you. aku pernah deal dengan makhluk macam ni, berlagak sgt makhluk tu, last2 dia diri sendiri malu, orang2 macam ni kita kena pandai psycho semula. baik boleh, tapi jangan sampai kau jadi 'hamba' dia. nak cerita, tapi mcm x elok plak. mungkin entry lain?

so aku cerita yang ni lah dulu, rindu pulak.

1) Pengalaman jual burger tepi jalan.

masa sebelum aku masuk asrama (Ting 4), aku ada buka gerai burger tepi jalan.. dekat juga lah dengan rumah. hehe, yang segan nya, aku, mak cik aku and kakak angkat aku saja yang kendali kan gerai tu. ntah tiba2 aunty aku ada modal, dia pun nak buat side income, so buka lah gerai burger. boleh kata hari2 lah kami berembun. anak dara jual burger malam2. lol mak aku ok je, asal halal and jaga diri.. tapi nenek aku tak suka sangat lah.. tp kami ni degil sikit, and nak lah cari duit sikit2 utk tampung kehidupan kami yang kaki berjalan and suka makan. haha.

ok lah, untung banyak juga. dekat situ lah aku belajar bnyk juga benda, of course lah buat burger ayam, daging and burger special sedap macam burger abang2 buat tepi jalan tu. sebenar nya takde lah susah sangat pun nak buat, tp still kena menuntut dengan yang pakar.haha

kat situ juga, kami buat bnyk kawan2 baru yang dari bermcam2 bidang. especially those yang kerja shift2 malam. dari orang korporat ,pekerja kilang, pak guard, cleaner hingga lah gangster2 taman. haha! betul tak tipu. maybe sbb kami perempuan diorg kasi perlindungan lah. "apa2 masalah kasi call, kami selalu ronda2 sini, ni kawasan kami ni" pernah sekali tu bateri untuk lampu macam tak menjadi (kitorg connect dgn bateri kereta), gangster2 taman ni lah yang calling2 pastu tgk2 dapat free bateri, tak payah dah nk connect pada bateri kereta. untung kot

yang kelakar nya, kadang2 ntah dari mana muncul suara " Dik ! burger ayam 1, burger daging 1 ye. Nanti ambil !! " tgk kiri kanan, depan belakang takde pulak customer nya..
kami cuak juga, nk buat ke tak nak order tu. ye lah malam2 kan, tgh2 sunyi tiba2 ada orang jerit order.. tapi kami balas juga lah.. "err.. ye. siap !" sbb kalau tak buat karang, dia datang x siap pulak nnti. selesai buat, baru lah kami nampak customer nya datang pick up burger.. dia jerit dari balkoni rumah aje (sbb gerai burger kami dkt kwasan rumah ) kawasan kami meniaga tu gelap mlm. kdg2 kami x perasan pun customer tu kat mana.

kadang2 tu orang suka pandu motor or kereta laju2. so bila diorg nak order burger pun, tak berhentikan kereta or motor pun..sambil tu diorg jerit lah nak burger etc.. kami pun tak sempat2 nak confirm order.. hehe mcm2.demi mencari rezeki yang halal.

hmm pastu, tak tahu lah betul ke tak. maybe sbb kami ni perempuan, so hari2 mesti ada je customer yang sama beli burger dari kami hari2. haha. last2 nak numb phone lah, nak kenal lah bagai. tapi aku kira underage/masih bersekolah so aku tak layan pun. aku buat tak tahu je, pergi potong sayur senyap2 kat tepi.

hmm ada satu pengalaman pahit lah juga, tpu lah kalau manis je kan. yang aku betul2 ingat lah.. ada 2, yang 1st, ada suatu hari ni kami buka lah gerai macam biasa dan mula kan rutin as usual. tapi malam tu, kurang nasib baik lah sikit kot. kami di kunjungi 2 remaja mabuk. haih. kami ni bukan suka nak judge2 orang, kami professional. they still our customer lah kan. buat kan aje. tp diorg ni punya mengarut, dok cakap muka aku macam siti nurhaliza lah ape la. haha (perasan kejap,tp aku tahu lahhh diorg ni tgh mabuk :P ) aku buat tak tahu je, siap kan je lah burger cepat2. tapi sekali, diorg ni mabuk sgt sampai pi muntah kat kedai kami.. ya Allah. aku budak lagi. terkejut juga, plus mcm baik naif sikit, siap cakap "hantar hospital lah" haha ! tapi aunty aku and kakak angkat aku mmg lah mengamuk.. diorg terus suruh tutup gerai and tinggal kan je mamat 2 org tu terbaring kat tapak gerai kitaorg. haih. aku pun balik tu, terus lah rendam baju, and mandi. teringat2 bau busuk muntah diorg. manusia..
kalau tadi busuk muntah manusia, yang pengalaman kali ni wangi ntah datang dari mana, scary sikit. nak tulis pun mcm naik bulu roma aku. sekarang dah pukul 12 tgh malam nih. hmmm tapi aku pendek kan lah cerita ek. malam tu kami meniaga cam biasa, tapi takde langsung customer tau, haihh tibe2 seram pulakk nk cerita. lain time lahhh aku ceritaa. sorry sgt2. haha. seram2..

tapi tu lah, pengalaman menjual burger. aku tak ingat berapa lama aku bantu jual burger. tapi aku ingat lagi, aku kena berhenti bantu jual burger sbb bapak aku suruh buat preparation masuk MRSM. lol aku tak nak masuk Jasin tu mula2 haha. lawak betul,sampai pakcik aku call cakap masuk sekolah tu bagus etc plus ada cousin (anak dia) kat situ.. hehe. then on the last day aku kat situ meniaga, diorg celebrate, bagi aku makan burger paling special made by them :) kenangan

eh tiba2 kan belakang aku sakit plak and rasa mcam mengantuk sangat. so i have to stop now. haih. mak mertua marah ni buat kerja tak habis. hmm aku nak cerita lagi, tapi dah lewat lah. esok kat kelas ada juga aku buat muka 10sen dpn Dr, dok tahan mengantuk.

tp nk simpul lah sikit, sbnr nya nak cerita kat org/ nak tulis pengalaman kita ni sbenar nya tak kan pernah ada noktah akhir. you have to experienced it then only you know. good or bad. its up to you lah nak respon mcm mana :) so hidup ni, kau senang ke susah ke, ada duit ke or takde.. yang penting kau cari lah pengalaman in which you cant easily buy it or read from others sahaja. cari pengalaman dan rasai lah.. ( ceh, bosan betul ending aku)

ps/ tadi bentang case, Dr mmg jenis yang bnyk pengalaman. case simple pun jadi berjela penjelasannya.. hebat lah :) memang elak lah kena viva dari dia. scary.. nyamuk ni banyak betul masuk musim2 panas ni.

so, yeah. nah :


1 comment:

Anonymous said...

mohon cute part seram n wangi2 tu pliz. haha