Saturday, March 30, 2013

4th Year

hmm sbnar awkward lah pulak nk menulis balik dekat sini .. xde benda pun nak di cerita kan .. mungkin sbb aku terlampau banyak masa bosan , sampai malam ni aku rasa nk update blog yg bersawang ni ..

tajuk pun takde karisma langsung . Tapi, tu lah bercakap pasal tahun 4 dkt Egypt ni, actually aku dah habis 3 round yg membosan kan (ok exclude Forensic round lah) .. 2 round yang lain tu : Public Health dengan Ophthalmology ...

aku exclude kan Forensic sbb subject ni best lah.. plus first round aku kot, sbb tu mcm bersemangat kut .. aku suka pergi shamlah (outpatient clinic) yang berbau dan tak sistematik tu .. haha ! amboi. ye lah , walau pun pening kepala tengok gelagat arab dengan masalah hygiene dia, suka gak tgk gelagat Dr arab (H.O) yg mmg slumber je menjahit kulit2 yang terkoyak,terbelah, terpotong dan sebgai nya.. kadang2 best diorg ni sporting kasi kita suture sikit2. Dok Egypt ni mmg best bab tu.. cuma kita kena rajin pastu nak best lagi kalau arab power.

tp,aku tak tahu lah hilang kemana semangat roh aku dalam dua round kemudian ..

1) Public Health (PH) .
1st and 2nd day aku dtg awal lah juga. tp lama2 bosan dan mengantuk.lagi pun Dr pun bijak gak , since diorg rasa diorg boleh habis kan syllabus yg diorg kena ajar tu sekejap.so, most of the time diorg dtg lewat dalam jam 10 ke 10stgh ke cmtu.. sbb tu class yg sptut nya strt at 9a.m aku dtg at 10 or 10.30 am mcm tu (kira aku bijak jugak tak? NO ! hehe) tp.. kdg2 tu ada gak Dr yg dtg awal.. so aku menyelinap masuk dari blkg. nasib tak kena halau.. hehe
tp towrds the end, time PH tu aku mcm enjoy juga lah .. standard kalau end round PH ni kena baca satu buku vol 2 (endround exam lah bukan final) .. hmm bnyak.. tp boleh lah.tp benda ni tak boleh baca sorang2 kena baca berdua pastu tambah dengan soalan2 utk latih tubi (ceh) kalau tak mmg kelaut ... (aik, kenapa macam bagi tips pulak. hmm sbnr nya takde modal nk tulis apa. tu sbb lah.)
hmm so,most of the time aku study dgn Atieq and Farah dkt ting 5 gamaah. mengantuk2 pun sbb diorg ada terhibur lah juga .. sayang korang! (since diorg tak tahu aku ada blog, boleh lah aku gedik2 ckp sayang :P)

2) Ophthalmology
ahhaa.. yg ophthal pulakk, baruu sgt habis end round exam hari tu .. ada lah dalam 2-3 hari lepas. rasa merdeka jugak. sbb takde interest sgt dgn ophthalmology ni. senior2 kata, ophthal ni best lah .. dari subject tahun 4 yang lain .. best lah kut utk introduction mengenai surgery, kait2 dgn disease lain, diagnosis, DD and etc .. i could say,good introduction sebelum melangkah ke Tahun 5 yang aku rasa mcm susah dan compact gila tu .. hehe. ramai juga akhwat2 kelas aku yang menangis guling2 sbb ophthal round dah habis. huh? knp diorg nangis guling2? oh sbb akhwat kat kelas aku kata Dr2 ophthal banyak handsome2. itu aku tak sure, sbb biasa je aku tgk. tp ilmu diorg mmg mantap lah. nak kata Alhamdulillah juga lah. walau pun aku jwb endround hari tu mcm xde perasaan, tp ok lah.. doa2 minta mumtaz lah hehe AMIN !


So, sekarang pulak aku ada masa 2 bulan utk habis kan round ENT . tadi baru masuk first class utk ENT.. macam menarik belajar semula anatomy2 ear nose and throat .. doa kan lah menarik hingga ke akhir nya .. lepas tu habis round ENT ni, bermula Final written ... and then,,,,,,,,,,, aku NAK BALIK MALAYSIA !  insyaAllah..

nak kata juga, rasa lama sangat duduk Egypt sbb last year aku mengada2 tak nak balik. fikiran dan rambut sama serabut dah tak serupa manusia, konon cekal lah eh!(emo pulak hehe)

minta2 lah masa berlalu dengan cepat dan moga2 lulus exam dengan cemerlang nya .. Doa kan !! :)
ps : doa kan jugak aku rajin pergi kelas hew :3

No comments: