Sunday, January 17, 2016

Random rant (visa)


Malas nak menulis, tapi nak tulis juga sbb nanti dah balik for good, whenever rindu Mesir, aku boleh baca entry sampah aku ni :)

So, hari ni ikut kan aku malas nk pergi gamaah buat tasdik (surat naik tahun utk mohon visa pelajar). Sebenar nya ini kali ketiga aku buat tasdik.
1. Sebab ritual tahunan kena buat
2. Sebab tasdik hilang/missplaced kot 
3. Sebab gawazat call tibe2 cakap tasdik aku xlengkap (ini aku geram)

Kalau org tanya pasal visa, aku antara makhluk yg annually malas nak buat visa. Dekat mesir ni xde la strict sgt psl visa, asal kau jgn kena tangkap la. Lol. 

Tapi 2 years late ni, penting la utk make sure passport and visa to be active and valid maybe sebab politik kurang stabil sejak2 revolusi 25th Jan hari tu.

'Kenapa malas and x bahaya ke xde visa?' Hehe, mesti la bahaya dan penting ade visa .. Tp oke je kot kalau kau diam2, muka confident-bukan-PATI. Kalau kau nak balik malaysia, kau bayar je denda dekat airport. Mahal sikit la sebab denda. Tapi rasa macam lebih berbaloi dari kau kena buat kat gawazat (imigresen) pagi2 buta tu. Mesir ni sistem teruk :

1.kau dah terpacak dkt dpn gawazat pukul 7pagi lagi. Pukul 8 kaunter renew visa akan buka, tapi... Kau nak tunggu arab sembang2/gossip , makan sandwich 2 keping, merokok kejap, kemas2 meja yang memang file bertimbun2 (diorg semua pakai kertas bertulis , jarang nampak komputer), sembang lagi sekali and repeat sampai la dalam pukul 8.30-8.45 pg bru dia nak layan kite.

 Masa time ni mmg orang dah ramai. Ramai xkisah kalau diorg amal kan 1st come , 1st serve. Tapi ini x, kalau kau jenis kecik and lembut mmg la arab2 lain tolak2 himpit kau potong Q. itu la perasaan nasi himpit agak nya (lame joke)

2. Tiap kali update visa, mmg kau terpaksa ponteng kelas. Sbb kau nk tgu visa kau siap, ada lah juga sampai zohor baru siap urusan.

3. Sekarang ni, makin teruk sbb dia boleh keluar kan 5 borang je at a time utk renew visa, and xboleh wakil utk ambil borang. Pastu kau kena dtg balik dalam masa sebulan utk betul2 dpt visa yang disah kan.
Ramai kot student, kalau aku ponteng kelas pagi sbb nak ambik borang, tp setiap kali dtg borang dah habis sbb limited sgt, dah bila masa nk renew visa nya ? Most importantly siapa nak tanda kan attendance aku dlm kelas ? Haha

4. Oh lupa, itu pelajar malaysia je, belum lagi masuk pelajar/foreigner lain e.g syrian, african, sudan, saudi etc.. Hmmm 

5. Arab pun jenis racist juga, aku perasan kalau Malaysian/malayziyin, dia malas sikit nak deal, sbb kita x pandai sgt bahasa arab plus orang melayu ni lembut dan baik yang amat. Bisa mengalah kalau arab layan xlayan. Mana spirit melayu lawan british and jepun ni pergi. Sigh*

6. Tapi bila dah tahun2 akhir ni, geram juga, bahasa kan juga depa ni semua (haha, acah2 berani skit, kau igt aku x pandai ke bahasa kau. Shuwaiyah² la) super lame, abaikan

Hari ni juga, cubaan kali ketiga aku pegi office dkt U utk buat tasdik baru, and yeah pakcik/makcik yg tukang buat tasdik sekali lagi xde kat office, and sekali lagi aku di 'bukroh' kan.. 

Bukroh=esok
*NEVER trust arabs whenever they say bukroh to you. 
N E V E R

Aku pun balik dengan hampa.. Aku nak keluar ikut gate besar blkg gamaah tiba2 pakcik guard jerit, halang aku
Pak cik guard : ruh el bawab khamsah.
Aku : leyhh ??
Pak cik : khurug mesh min henna, min hunnak. 
*aku pun keluar dari pintu 4, saja buat2 xnmpak pintu 5.rebel skit
Pak cik : ya nisaa. Ya malayziyin.....
*dia jerit, tp aku buat tak tahu je, jalan cepat2 hehe

Perut lapar x breakfast lagi, aku singgah makan to'miyah shakshukah kejap. Cheit, masin teghuk hari ni masakan pakcik jual to'miyah. End up aku beli air tebu (a'sab) and pisang bawak balik rumah. Puas hati. 

The end.

Ps/  Hmm aku sbnr nya dah 6tahun lebih tahan perangai arab, so bila urusan2 mcm ni jadi, aku jadi lebih nak senyum/gelak dari marah. Diorg ni makhluk unik

Semalam juga aku mimpi aku kena kejar dgn anak raja tapi mimpi tu terganggu sbb ada anonymous arab dok call2. Silap juga aku angkat, sampai aku terpaksa off phone. Arab ni pun makhluk miang



No comments: